fredag 5 december 2008

Vindoftande Skaldjurspaj

Idag har jag gjort denna skaldjurspaj ur boken "Att lyckas med kalasmat" av Agnete Lempe från 1977, ni ser det är som vanligt bara gammal skåpmat. Hur som helst kommer receptet här:

(4 personer)
Pajdeg: 6 dl vetemjöl, 200 g smör, 1½ msk grädde, 1½ msk vatten, 1 ägg, 1 tsk salt
Fyllning: 200 g champinjoner, 400 g havskräftor, 200 g räkor, 3 msk smör, 2 tsk curry, 3 dl torrt vitt vin, 2 dl grädde, 2 msk vetemjöl, salt och peppar

1. Hacka samman smör och mjöl, tillsätt salt och blanda ner vatten, grädde och ägg som vispats ihop. Ställ kallt.
2. Skär champinjonerna i skivor, dela kräftstjärtarna och skala räkorna. Fräs champinjonerna och okokta kräftstjärtarna i hälften av smöret och dofta över curry.
3. Späd med vin och grädde och låt koka ihop några minuter. Rör samman resten av smöret och mjölet och klicka ner blandningen i stuvningen.
4. Tillsätt räkor (och kokta kräftstjärtar) smaka av och låt stuvningen svalna.
5. Kavla ut halva degen och kläd en smord pajform, nagga botten och häll i stuvningen.
6. Täck med resten av degen och garnera med utskårade degbitar. Skär bort överbliven deg , pressa ihop kanterna med en gaffel och pensla med ägg. Skåra på några ställen och grädda i 175 grader 3o minuter i varmluftsugn.

Till detta serverades sallad bestående av blandade salladssorter, tomater, champinjoner, purjolök och lite god olivolja.
Vitt vin passar nog bäst till detta och det blev för min del Stoneleigh (6427), Chardonnay 2007, från Nya Zeeland, 102:-. Tyvärr är jag fökyld så jag känner inga dofter av detta vin idag men jag vet sedan tidigare att det doftar mycket.

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag tycker inte du ska baka så herrans med paj. Blir bara ett massa spring och avgaser. Inte bra i längden!