tisdag 2 december 2008

Broccoli- och roquefortpaj

När Kristin var besök sist så bjöd jag på denna paj som jag har för mig serverades på Smuglers restaurang i Stockholm, där de verkligen hade goda pajer vid den tiden, alltså jag talar om anno dazumal.

(För 4-5 personer)
Pajdeg: 150 g smör, 3½ dl vetemjöl, 2 msk kallt vatten
Fyllning: 6-9 broccolistånd, 1 paket bacon, 3 ägg, 1½ dl vispgrädde, 1 burk creme fraiche, 150 g riven Roquefortost, salt och peppar

1. Nyp ihop pajen och lägg kallt ca 1 timme.
2. Skär av stjälkarna på broccolin så ett par centimeter återstår. Koka dem nästan mjuka i saltat vatten. Spola dem iskallt och låt de rinna av ordentligt. Dela dem på längden om de är stora.
3. Blanda grädde och creme fraiche med ägg, ost, salt och peppar.
4. Skär baconet i bitar och stek knaprigt.
5. Lägg broccolin i pajskalet, häll i äggblandningen och strö över backonet.
6. Grädda i 175 grader i varmluftsugn i 20 min eller tills pajen känns färdig.

Den här pajen är också lika god kall som varm och naturligtvis går det att byta ut roquefort mot grönmögelost om man tycker att den smakar bättre.
Detta är en riktigt klassiker och till den ska serveras en sallad av olika gröna salladssorter, roquefortost i bitar och valnötter i mindre bitar. Till detta serveras gärna ett gott rödvin, t ex Masi Valpolicella Bonacosta (6998), 83:-.

Inga kommentarer: