tisdag 2 december 2008

Lax- och ostpaj

Det här var den första pajen jag gjorde i mitt fredagsåtagande och den gav ju uppenbarligen mersmak.

(För 4 personer)
Pajdeg: 3 dl vetemjöl, 125 g smör, 3 msk kallt vatten
Fyllning: 150 gr rökt lax i tunna skivor, 350 g riven lagrad ost, 2 dl mjölk, 3 ägg, 2 dl kesella gourmet, nymalen peppar
Champinjonkräm: 250 g champinjoner, 2 dl creme fraiche, 1 msk fransk senap, ½ ask krasse, salt och peppar

1. Arbeta ihop ingredienserna till pajdegen. Låt vila kallt 30-60 min.
2. Sätt varmluftsugnen på 200 grader.
3. Kavla ut degen och lägg den i en pajform. Lägg i en bit aluminiumfolie och fyll med torkade ärtor.
4. Förgrädda pajskalet i ca 15 min. Ta bort ärtorna, kan återanvändas vid annat tillfälle.
5. Fyll pajskalet med hälften av den rivna osten. Täck med laxskivorna. Strö på resten av osten.
6. Blanda ihop mjölk, ägg, kesella och vitpeppar. Häll blandningen över fyllningen.
7. Grädda pajen i 30 min.
8. Skär champinjonerna i skivor eller bitar. Blanda ihop creme fraich, senap och krasse. Krydda. Rör ner champinjonerna.

Servera pajen med salladsblad och finskuren gräslök och champinjonkrämen.

Också en lyckad paj, känns lite lyxig med den rökta laxen. För ovanlighetens skull rekommenderar jag faktiskt att dricka vittvin till denna rätt, det gör sig bäst.

Inga kommentarer: